Bilenjki: Filmom “Tata” želio sam dati glas žrtvama seksualnog zlostavljanja

Film “Tata” mladog kanadskog reditelja Vladimira Bilenjkija, koji je porijeklom iz BiH i Hrvatske, prikazan je u okviru programa BH Film ovogodišnjeg 25. Sarajevo Film Festivala (SFF), a u tom se ostvarenju Bilenjki bavi temom seksualnog zlostavljanja.

Radnja filma počinje s Deborom, koja posjećuje svoju sestru tinejdžerku Deannu u njihovoj porodičnoj kolibi, u iščekivanju dolaska njihovog oca kasno u noć. Dok nadoknađuju zajedničko izgubljeno vrijeme, Deborah i Deanna počinju otkrivati njihove skrivene traume.

Govoreći u razgovoru za Fenu o tom ostvarenju, Bilenjki kaže da je inspirisan pričama seksualnog zlostavljanja koje je čuo kroz adolescenciju, a takođe i onima koje su svjedočile žrtve.

“Dok sam dorađivao finalnu verziju scenarija, u javnost su izašle brojne izjave žrtava seksualnog zlostavljanja u Hollywoodu, što me i više podstaklo na to da budem uporan u pravljenju i širenju ovog filma koliko god kontroverzi dolazi s njim”, naveo je on.

Govoreći o tome kako se teme vezane za seksualno nasilje izbjegavaju, mladi reditelj ističe da su ljudi generalno skloni tome, jer su takve teme neugodne.

“Iako je ‘Tata’ fikcijski film, inspirisan je pravim pričama ljudi koje su roditelji zlostavljali. Upravo zbog toga što te teme nastavljaju biti sramota o kojoj se ne priča, odlučio sam napraviti ovaj film da dam glas onima koji ga nemaju. Vjerujem da je film naročito sada značajan i važan za ova vremena, kada žrtve seksualnog zlostavljanja imaju hrabrosti sve više pričati o tome, i što je najbitnije da dobijaju i još veću podršku”, podvukao je.

U osvrtu na naslov filma, Bilenjki  podvlači da bi riječ tata trebala označavati nešto lijepo i zaštitu, dok u ovom ostvarenju ima neku sasvim drugačiju dimenziju. Dodaje da je tata lijepa riječ ako je u kontekstu normalne porodice.

“Ali, u kontekstu ovog filma, tata je seksualno zlostavljao stariju sestru, kada je ona imala godina kao i mlađa sestra, stoga riječ tata poprima očito iskrivljeno značenje. Stavite se u poziciju sestara, koje pokušavaju izvući smisao iz njihovih osjećaja za njihovog tatu, koji su vrlo komplikovani zbog trauma što ih je prouzrokovao starijoj kćeri i koje će vjerovatno prouzrokovati i mlađoj. Osjećaji su komplikovani, jer ih je otac naučio na to da prihvate seksualno zlostavljanje, i iako mi kao publika znamo da su njegova djela zlonamjerna, sestre imaju svakakve osjećaje prema njihovoj vezi s tatom. U filmu možete uočiti psihozu koja dođe kao rezultat njihove veze s tatom i kako se njegov dolazak približava”, pojasnio je on.

Govoreći o svom profesionalnom putu, Vladimir Bilenjki navodi da je završio studij filmske produkcije na univerzitetu York u Torontu. Nakon što je diplomirao, počeo je raditi na dugometražnom filmu “Tata”, koji je snimljen u okolini Toronta, a premijerno prikazan na Sarajevo Film Festivalu.

“Već s trinaest godina, film sam vidio kao svoj put u životu, jer sam tada shvatio koju moć priče mogu posjedovati, a naročito kroz film kao medij. Imajući u vidu da sam odrastao jednim dijelom u Kanadi i jednim na Balkanu, upravo zbog toga imam cilj da pravim filmove koji su univerzalni”, naglasio je on.

Vladimir Bilenjki veći dio filma uradio je sam, tako da potpisuje režiju, scenarij, montažu, muziku, kasting, animaciju… Pri produkciji mu je pomogao Braco Kalman, a glavnu ulogu tumači Maša Lizdek.

Kada je riječ o pomoći kanadske vlade, Bilenjki ističe da u Kanadi postoji državni fond za film, koji se zove Telefilm, ali njihov ograničeni fond je tek nedavno počeo finansirati mikro budžetne projekte, dok još uvijek preferiraju finansiranje poznatih reditelja.

“Osjećao sam da nisam imao nikakve šanse da mi Telefilm finansira projekt zbog teme filma, a da ne spominjem da bih trebao čekati godinu da dobijem njihov odgovor jesam li finansiran ili ne. Glavni razlog što sam odlučio privatno finansirati film je taj što prilika da snimam s glumicama, kinematografkinjom i cijelom ekipom je mogla iskliznuti da nisam što je prije moguće počeo sa snimanjem”, zaključio je Bilenjki u razgovoru za Fenu.