U Hrvatskoj od 2022. godine plaćanje cestarine gotovinom i ENC uređajima odlazi u prošlost, a na svim autocestama zamijeniće ih elektronski sistem DSRC ( Dedicated Short-Range Communications) i sistem automatskog čitača registarskih oznaka (ALPR), objavio je u ponedeljak Jutarnji list.
Novi sistem naplate cestarine biće predstavljen javnosti ove sedmice, navodi dnevnik, dodajući da ga je, nakon analize, Ministarstvu saobraćaja Hrvatske predložila španska konsultantska firma IDOM.
Prema tom prijedlogu, vozači će moći birati hoće li u automobilu imati transponder koji će bežičnom tehnologijom registrovati njihov ulazak i izlazak s autoceste ili će cestarinu plaćati sistemom očitavanja registracije. To će vrijediti za korisnike prve i druge kategorije, motocikle i putnička vozila, a korisnici svih drugih kategorija moći će koristiti samo DSRC sistem.
Sagovornici Jutarnjeg lista ističu da je jedna od glavnih poruka uvođenja novog sistema da korisnik s novim sistemom ne smije plaćati cestarinu više nego danas. Takođe, ističu da će korisnik s novim sistemom cestarinu plaćati tačno u lipu, a danas se iznosi zaokružuju na okrugli iznos. Tvrde da će se na ovaj način uvesti i veća protočnost saobraćaja, ali i eliminisati finansijske malverzacije, jer više neće biti gotovine i blagajnika.
Sistemi za očitavanje transpondera biće postavljeni na ulazima na autocestu, a mogu se postaviti i na vijadukte ili mostove. Riječ je zapravo o modernijoj verziji ENC uređaja, osim što DSRC omogućava naplatu bez zaustavljanja i očitavanje signala transpondera i pri brzinama od 130 kilometara na sat.
S obzirom na veliku sezonalnost saobraćaja na hrvatskim autocestama, španski savjetnici predložili su da se uz DSRC sistem uvede i sistem Automatic number-plate recognition (ALPR), odnosno sistem automatskog čitača registarskih oznaka. Taj sistem uz pomoć kamera postavljenih na autocestama snima registarske pločice i detektuje jeste li na izlasku s autoceste platili cestarinu. Prije svega, koristiće stranim vozačima kako ne bi morali kupovati transpondere pri dolasku u Hrvatsku, navodi dnevnik.
ALPR sistem koristi se u mnogobrojnim zemljama za naplatu ulaska automobila u centar grada i na autocestama, kao dodatni kontrolni sistem naplate cestarine. Dvojni sistem naplate cestarine uz pomoć DSRC-a i ALPR-a imaju, primjer radi, Portugal i Holandija, prenosi Hina.
Kad vozač uđe na autocestu, svi podaci o njegovoj registraciji, npr. ima li transponder ili nema i je li se registrovao putem aplikacije za plaćanje, slijevaće se u kontrolnu sobu operatera saobraćajnice. Nadzornik će imati podatke o tome je li korisnik i na koji način registrovao svoj prolazak ili pokušava besplatno proći autocestom. Sistem će moći “obraditi” do 3.000 korisnika na sat, a današnji je kapacitet blagajnika 300 korisnika u istom vremenu, piše Jutarnji list.
(Fena)