Otvorena izložba Stojana Stole Lasića “Kulturna scena Mostara”

Izložba Stojana Stole Lasića “Kulturna scena Mostara” upriličena je u četvrtak u organizaciji Društva hrvatskih likovnih umjetnika u FBiH, u Galeriji kraljice Katarine Kosače u Mostaru.

Stojan Lasić i njegova foto arhiva predstavljaju kulturno bogatstvo, kad su u pitanju događanja u Mostaru i Hercegovini.

Boris Dvornik, Pero Kvrgić, Nikica Kalogjera, Dino Dvornik, Arsen Dedić, Milena Dravić, Dragan Nikolić, Relja Bašić, Vjekoslav Šutej, Dunja Vejzović,…, tek su djelić popisa impozantnih umjetničkih veličina, koje je Stole ovjekovječio na svojim fotografijama, a koje je sam kući izradio i priredio za izložbu.

Stole se fotografijom bavi već više od 50 godina i u svome fundusu ima više od 1,800.000 fotografija. Fotografije su iz raznih područja društvenog života, a ne zanemarujući pri tom ni prirodne znamenitosti i ljepote.

Kao profesionalni fotoreporter, radio je za štampane medije: Slobodnu Dalmaciju, Vjesnik, Arenu, Danas, Max, Oslobođenje i od 1998. godine za Večernji list, u kome je i danas aktivan.

Na veliku radost publike, na izložbi je prikazao i fotografije koje se nisu našle u dnevnim tiskovinama i na internetu, bile one novinarske, socijalne ili portretne.

Upečatljive tragove ostavio je u mnogim monografskim izdanjima – dva izdanja monografije Mostara, Rakitna, boćanja…;monografije mostarskog sporta, bolnice… Tu su i monografije o kardinalu Puljiću, Gorancima, monografije mostarskih slikara, te broćanskog sporta, kao i Hercegovačko-neretvanske županije,  a uskoro će svjetlo dana ugledati i one posvećene Hrvatskom narodnom kazalištu Mostar i Mostarskome proljeću – Danima Matice hrvatske.

Posebno naginje sadržajima iz područja umjetnosti, nastojeći registrovati stvorenu atmosferu, naglasiti unutrašnje turbulencije kreatora i tumača, jednako kao i konzumenata.

U fokusu njegovog zanimanja su kulturno-istorijski spomenici, fenomeni prirode, gradske pulsacije i brojni drugi motivi.

Danas vrijedi za najproduktivnijeg i elitnog mostarskog fotografa dokumentarne i umjetničke fotografije. Član je Društva hrvatskih likovnih umjetnika u Bosni i Hercegovini (DHLU BiH) i Grupe Četvrtak, Mostar.

“Čudo je taj naš Stole, dobri fotografski duh svih, ama baš svih zbivanja u gradu na Neretvi… Jer Stolino oko svugdje stigne, a onda fotoaparat – jednostavno škljocne”, kaže hrvatski i bosanskohercegovački pjesnik, sociolog, likovni kritičar Ivan Vukoja.

Stojan Stole Lasić, dodaje Vukoja,  pripada onom tipu ljudi za koje nikada sa sigurnošću ne možete reći od kada ih znate ni gdje ste ih upoznali. Tipu ljudi s kojima se valjda i na prvom susretu ponašate kao da ih oduvijek znate, s kojima osjećate bliskost a da ne znate ni kako ni iz čega se razvila.

“Nekoliko puta mi se dogodilo da od Stole dobijem fotografiju nekog događaja, a da se ni sam u prvi mah ne mogu sjetiti ni gdje je to ni kada bilo, ni otkud mene tamo, a još više – otkud tamo Stole. Sveprisutan, a samozatajan, nenametljiv fotočasnik ljudi, prizora i događaja”, ocjenjuje Vukoja.

Kaže kako ni u jednoj drugoj zbirci niti drugom mediju nije zabilježeno i pohranjeno toliko mnogo društvene memorije i refleksije Mostara kao u Stolinom fotografskom opusu.

“Dinamičnim životom koji vodi nastojeći registrovati sve gradske događaje i time ostaviti trajne tragove o jednom vremenu, uspio se  pridružiti elitnim mostarskim fotografima Anti Zimolu i Ćirilu Ćiri Rajiču, te time nastaviti kontinuitet hroničarskog poslanja, gradeći bogatu, trajnu i čvrstu zadužbinu, o čijem bogatstvu još nismo svjesni u mjeri koja ona to zaslužuje”, zaključuje Vukoja.

Izložba će ostati otvorena do četvrtka, 24. oktobra.

(Fena)