Objavljeni rezultati PISA 2018 za Bosnu i Hercegovinu izazvali su velike reakcije u javnosti. Dostignuća koja su pokazali ispitanici iz naše zemlje daleko su ispod međunarodnog prosjeka, te su nisko rangirana i u regionalnom okviru.
U istraživanju PISA 2018, Bosna i Hercegovina je prvi put, učestvovala a uzorak je obuhvatio 6.480 petnaestogodišnjaka (3.148 djevojčica i 3.332 dječaka) iz 213 osnovnih i srednjih škola, javnih i privatnih, koji predstavlja kompletnu populaciju petnaestogodišnjaka iz naše zemlje.
Ispitanici iz BiH su pokazali veoma nizak nivo čitalačke pismenosti, pismenosti iz matematike i prirodnih nauka. Razlika između našeg prosjeka dostignuća u odnosu na OECD prosjek procjenjuje se na tri godine školovanja, što znači da su prosječni bh. petnaestogodišnjaci u vrijeme testiranja po dostignućima bili na na nivou dvanaestogodišnjaka OECD prosjeka.
Minimalan nivo dostignuća ne dostiže čak 58 posto učenika u matematici, 54 posto u čitanju, te 57 posto u prirodnim naukama, a istovremeno, manje od 1 posto naših ispitanika postiglo je maksimalne rezultate.
Mnoštvo komentara izazvala je i tvrdnja da svaki drugi učenik u BiH ne iskazuje funkcionalnu pismenost. Drugim riječima, učenici ne posjeduju sposobnost razumijevanja i interpretacije različitih vrsta tekstova.
Svrha PISA istraživanja nije takmičenje između zemalja, već praćenje trendova kroz vrijeme i uvid u podatke usporedive na međunarodnom nivou, što omogućava da zemlje, ekonomije i obrazovni sistemi uče jedni od drugih. Shodno tome, Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje (APOSO), u saradnji s Organizacijom za ekonomski razvoj i suradnju (OECD), objavila je preporuke proistekle iz rezultata, od kojih su najvažnije:
- Razvoj čitalačke pismenosti na svim razinama obrazovanja, počevši od najranijeg doba, sa implementacijom zajedničke jezgre definisane na ishodima učenja.
- Nadilaženje teškoća u nastavnom procesu i okruženju za učenje jačanjem nastavničkih kompetencija i zadovoljavanjem učeničkih potreba za učenjem i sticanjem znanja i vještina
- Razvoj novih elemenata strategije ocjenjivanja na državnom i/ili nižim nivoima radi ojačavanja procesa evaluacije i praćenja ishoda učenja
APOSO najavljuje intenzivne aktivnosti na diseminaciji preporuka među stručnom javnošću i rad sa svima onima koji mogu direktno doprinijeti realizaciji preporuka. Već za desetak dana planirana je stručna konferencija i radionica, na kojoj će se konkretizovati prvi koraci.
Osnova svakog uspješnog društva je ulaganje u mlade – stoga učenici, roditelji, prosvjetni radnici i cjelokupna javnost u Bosni i Hercegovini, imaju pravo zahtijevati kvalitetno i svrsishodno obrazovanje.
APOSO će nastaviti raditi na lobiranju za učestvovanje BiH u PISA istraživanju i 2021. godine, kako bi se postigao kontinuitet koji donosi dugoročnu korist. U tom smislu, apeluje se na Predsjedništvo BiH da hitno odobri potpisivanje ugovora o učešću, kako bi se na vrijeme ispoštovali izuzetni strogi rokovi i procedura OECD-a.
„Na dobijene rezultate ne može se uticati, ali svako u svom domenu može učiniti sve kako bi se pokrenule nužne reforme. Zajedno pokrenimo unapređenje obrazovanja!!, poručuju iz APOSO-a.
(NovaSloboda.ba)