Prvi kaskader: Kako je Buster Keaton izmislio akcioni film

Uskakao je u vozove u pokretu, prvi potopio parnu lokomotivu u rijeku i postao legenda: Buster Keaton bio je najveći kaskader ere nijemog filma.

Buster Keaton rođen je prije 135 godina, 4. oktobra 1895. Čovjek iz Kansasa bio je pored Charlieja Chaplina i Harolda Lloyda najveća zvijezda ere nijemog filma. I on je bio pionir: Niko nije radio takve filmske vratolomije, kao taj sin, iz porodice umjetnika.

U dvadesetim godinama prošlog vijekanije bilo posebnih efekata u modernom smislu. Svaka radnja i svaki štos bili su opasan fizički posao. Keaton, koji je stajao pred kamerama u filmu “Doughboys” (1930), istovremeno je preuzeo gotovo sve druge poslove: dizajnirao je scene, igrao ih i često režirao.

Šta god da se dogodilo, Keaton je uspio da ne pomakne izraz lica. Napokon, tako je morao opravdati svoj imidž „čovjeka koji se nikad ne smije“.

Keatonove vratolomiji bile su umjetnički koreografisana remek-djela. U jednoj sceni (slika u prilogu) on u početku stoji između dva automobila koja se brzo kreću. Motocikl se velikom brzinom približava odostraga prema Keatonu. Konačno, motocikl je tačno ispod Keatona, koji skače pri punoj brzini. Remek djelo koje je zahtijevalo savršen tajming.

Keaton nije uvijek ostajao nepovrijeđen tokom vratolomija. Tako je trebalo biti kad se snimala scenu iz filma “Sherlock Jr.”, u kojoj je slomio vrat, kad je na njega prasnula ogromna masa vode pod visokim pritiskom iz vodotornja. Zabilježeno je i nekoliko drugih povreda – a nije ni čudo, u tako odvažnim prizorima poput ovog.

Keatonove vratolomiji zahtijevale su pažljivo planiranje. U legendarnoj sceni iz filma “Steamboat Bill, Jr.” (1928) Keaton je morao stajati nepomično na unaprijed tačno određenom mjestu. Jer, fasada kuće iza njega…. odjednom se odvojila i pala na zemlju. Kroz jedini otvor na fasadi, prozor bez okna, …Keaton se na kraju scene pojavljuje nepovrijeđen. Da je Keaton stajao nekoliko centimetara udesno ili ulijevo, fasada bi pala na njega.

Buster Keaton je bio prapočetnik moderne akcione kinematografije. U svom filmu “General”, pustio je da se prava lokomotiva, “Teksas”, sruši u rijeku. Bio je to jedan od najskupljih “specijalnih efekata” ere nijemog filma. Olupina lokomotive pronađena je u rijeci, tek godinama kasnije.

Generalno gledano, “General” je bio pun vratolomija koje oduzimaju dah. U drugoj sceni, vidi se Keaton kako hoda šinama, da bi ga samo malo kasnije pokupio branik od parne lokomotive. Ipak, kasnije je ovaj film propao.

Njegovi spektakularni filmovi učinili su da Keaton (na slici lijevo, s Lewom Codyjem i Jimmyjem Duranteom) postane zvijezda i jedan od najplaćenijih glumaca u Hollywoodu. Njegove zabave, koje je priređivao u svojoj “kopnenoj jahti”, jednom preuređenom autobusu koji je parkirao u prostorijama studija MGM, ostale su legendarne.

Početkom 1930.ih, međutim, pojavom tonskog filma, njegova karijera je bila završena. Jer, Keaton, na slici sa svojom velikom ljubavlju, i dugogodišnjom suprugom Eleanor Ruth, imao je dubok glas koji jednostavno nije odgovarao njegovoj krhkoj figuri.

Buster Keaton je nakon toga postao ovisan o alkoholu i postao je depresivan. Za nekoliko godina, nekada veliki filmski umjetnik pretvorio se u fizičku i mentalnu olupinu. 1935. “Veliko kameno lice”, kako su ga zvali, morao je otići  na psihijatriju.

Tek godinama kasnije, Keatonovo djelo je ponovno otkriveno. 1959. godine je dobio Oscara za životno djelo, a filmski festivali slavili su ga kao živu legendu kinematografije.

Buster Keaton umro je 1966. godine od komplikacija od raka pluća.

(web)

Smail Špago

(NovaSloboda.ba)