Maloprodajni divovi Nike i H&M suočeni su s burnom reakcijom Kine nakon što su izrazili zabrinutost zbog navodnog prisilnog rada Ujgura u proizvodnji pamuka u kineskoj pokrajini Xinjiang.
Mnogi Kinezi su pozvali na bojkot ovih proizvođača, poznate osobe iz Kine prekinule su svoju saradnju, a platforme za online kupovinu povukle su H&M proizvode iz prodaje, javlja BBC.
Sve ovo se događa u isto vrijeme kada je nekoliko zapadnih zemalja ove sedmice uvelo sankcije Kini.
Kina se našla u centru pažnje prošle godine kada je neprofitna istraživačka organizacija Centar za globalnu politiku objavila izvještaj, u kome su ukazali na strogo kršenje ljudskih prava nad ujgurskim muslimanima u regiji Xinjiang.
Sankcije, uključujući zabrane putovanja i zamrzavanje imovine, usmjerene su na više dužnosnike u sjeverozapadnoj regiji.
Kako su se Nike i H&M našli ovde? Ove kompanije su sporne izjave o zabrinutosti za stotine hiljada Ujgura, etničke manjine u kineskoj sjeverozapadnoj pokrajini Xinjiang, dale prošle godine, ali su se ponovo pojavile u javnosti posljednjih dana nakon najave zapadnih sankcija.
Obe su kompanije u odvojenim izjavama rekle da su “zabrinute” zbog izvještaja da su Ujguri prisiljeni brati pamuk u Xinjiangu i da nisu dobavljali proizvode iz te regije.
Ali, čini se da je najnoviji bijes potaknula nedavna objava Komunističke lige mladih, kineske komunističke partije na društvenim mrežama.
“Širenje glasina o bojkotu pamuka iz Xinjianga, istovremeno želeći zaraditi novac u Kini? Pogrešno razmišljanje!”, objavili su u srijedu ujutro na platformi za mikroblogiranje Weibo koja se često naziva “Twitter u Kini”, podijelivši snimke zaslona sa izjavom H&M-a.
Državni mediji su od tada pokrenuli kampanje i stali u odbranu pamuka iz regije Xinjiang, pri tome kritikujući Nike i H&M.
Kineski državni medij CGTN podijelio je videozapis na Weibu, tvrdeći da pokazuje stvarno stanje u regiji Xinjiang za vrijeme branja pamuka, kao i snimak i citate ujgurskog farmera, koji kažu da su se ljudi “borili” da bi tamo radili za visoku zaradu.
Državna televizija CCTV je saopštila da je H&M “pogriješio” pokušavajući biti “pravedni heroj” i da “mora platiti visoku cijenu za svoje pogrešne postupke”.
Kineski H&M još nije odgovorio na pitanja BBC-a, ali su u srijedu na Weibu napisali da “poštuju kineske potrošače kao i uvijek do sada” i da “oni kao kompanija ne zastupaju nikakav politički stav”.
Do srijede naveče, najmanje tri glavne kineske platforme za online kupovinu – Pinduoduo, JD.com i Tmall – povukle su H&M proizvode iz prodaje.
Razne poznate osobe, poput Wang Yibo, Huang Xuan i Victoria Song objavili su da prekidaju saradnju s brendovima, uz napomenu da su “interesi zemlje iznad svega”.
Društveni mediji bilježe ogroman talas reakcija protiv obe kompanije, te su uputili brojne pozive da ljudi bojkotuju njihove proizvode. Oznaka hashtag “Podržavam pamuk iz Xinjianga”, sada je glavna tema na Weibu sa više od 1,8 milijardi pregleda.
Hennes & Mauritz ima dugogodišnju saradnju s Kinom koja je je važna za obe strane. Kina je jedan od glavnih izvora nabavke H&M-a, a takođe je i veliko tržište.
Ali, prozivanjem Kine zbog nečega što se smatra domaćim pitanjem, nešto je što se Pekingu ne sviđa. Dovoljno je pogledati primjer Južne Koreje ili Filipina, čiji su lanci trgovina i izvoz voća pretrpjeli ogromne štete nakon diplomatskih nesuglasica.
Kina voli iskoristiti svoju trgovačku moć i maloprodajni nacionalizam, kako bi vršila pritisak na vlade i multinacionalne kompanije – oboje u isto vrijeme po mogućnosti – kako ne bi rekle ništa o zloupotrebi.
Vrijeme ove iznenadne “lokalne” reakcije, koju su predvodile poznate osobe koje su rado uzimale novac od H&M-a u zamjenu za vlastitu promociju, svodi se na talas koordiniranih sankcija, koje su u zadnjih nekoliko dana uvele Velika Britanija, SAD i EU kao i Švedska.
(Fena)