Marić: Građani BiH sa svojim primanjima ne mogu “spojiti” od prvog do prvog

Zbog sve većeg nerazmjera između prihoda i troškova života građani BiH sa svojim prosječenim primanjima ne mogu preživjeti od prvog do prvog, ustvrdio je ombudsman za zaštitu potrošača u BiH Saša Marić, ocijenivši da bez bržeg napretka na putu prema Evropskoj uniji, građani BiH još godinama neće vidjeti značajnije promjene i rast primanja i prava.

“Potrošačka košarica ovih dana premašuje dvije prosječne plate u FBiH, što jasno prikazuje da ako se i zanemari činjenica nezaposlenosti i ‘idealizovanja’ situacija da svaka porodica ima zaposleno dvoje ljudi u poroici, svejedno četveročlana porodica ne može sa svojim prosječnim primanjima ‘spojiti’ od prvog do prvog”, rekao je Marić u izjavi za Fenu.

Upitan mogu li građani BiH uopće preživjeti kad se usporedi prosječna plata s potrošačkom korpom, kratko je kazao da ne mogu.

Smatra da bez bržeg razvoja na putu ka Evropskoj uniji i veće uključenosti Bruxellesa u napredak BiH, stanovništvo BiH neće još godinama vidjeti značajnije promjene i rast vlastitih primanja i prava.

“Cilj je BiH dostizanje standarda Unije kao i priključivanje EU porodici. Ali, realnost današnjice jesu preživljavanja značajnog broja potrošača i zaduživanja da bi se isfinansirao tekući život”,naglasio je Marić.

Ističe i kako je pandemija koronavirusa dodatno uticala na životni standard bh. građana.

“Porast cijena proizvoda i usluga, neizvjesnost njihove dostupnosti, prolongirani rokovi isporuke, reklamacije i sl. na potrošače su se negativnog odrazili. Nažalost, problem nije ni blizu samo u BiH, već je globalnog karaktera i potrajaće još minimalno cijelu 2021. godinu”, kaže ombudsman za zaštitu potrošača u BiH.

 Kada su u pitanju poskupljenja osnovnih životnih potrepština, navodi kako je do povećanja došlo, što je evidentno, ali ne samo u protekloj godini već općenito i u posljednjoj deceniji, pa i duže.

“Posmatrano kroz dugoročno razdoblje od posljednjih 15-ak godina, popriličan broj namirnica je poskupio od 50 do 100 posto originalne cijene”, naglasio je Marić.

 Dodao je kako je Institucija ombudsmana za zaštitu potrošača u BiH od marta 2020. godine do marta 2021. godine zaprimila preko 1.000 žalbi potrošača i da se 20.ak njih odnosilo na povećanje cijena općenito.

Potrošači se najviše žale na usluge u sektoru telekomunikacija, komunalnih usluga i robe opšte potrošnje, a u manjoj mjeri i na online usluge, medicinske proizvode i finansijske usluge.

Marić napominje i kako vlade entiteta i resorna ministarstva imaju alate koje mogu koristiti u regulaciji kretanja cijena.

“U martu 2020. godine, Institucija ombudsmana je pozdravila odluke vlada entiteta o zamrzavanju cijena s datumom 6. marta 2020. godine, a, nažalost, vlade su iste odluke povukle nakon nekoliko sedmica trajanja”,ustvrdio je.

 Zbog svega navedenog, ombudsman za zaštitu potrošača savjetuje građanima da vode računa o cijenama u različitim tržnim centrima, budući da, kako kaže, postoje značajnija odstupanja.

Takođe, da vode računa o robi koja je na akciji radi rokova trajanja, te da kupuju isključivo potrebne stvari i suzdrže se od kupovine svih nepotrebnih proizvoda dok god i epidemiološka, ali i finansijska neizvjesnost postoji.

Pored toga, poručuje im da obavezno traže i sačuvaju račune o kupovini radi mogućih reklamacija i žalbi.

(Fena)