Nikša Bratoš na NAFF-u: Muzika i zvuk na filmu su još uvijek potcijenjeni

Treći dan Međunarodnog festivala animiranog filma u Neumu prošao je u znaku master classa, koji je održala Corrie Francis Parks, a prikazano je i 19 filmova u takmičarskomi studentskom programu.

Corrie je nagrađivane autorica i profesorica Vizualnih umjetnosti u Marylandu (SAD), ujedno i prošlogodišnja dobitnica GRAND Prixa NAFF-a 2021. Film ”Foreign exchange”, za koji je dobila nagradu u Neumu rađen je s pijeskom, a upravo o pijesku u animacija govorila je autorica filma.

Pjesak pravi nered

Američka animatorica ističe kako ne radi mnogo ljudi s pijeskom, jer većina ne voli ”nered koji on pravi”

”Ja volim taj osjećaj fizičkog dodira. Razmišljam u tom smislu, jednostavno sam ‘kliknula’ s pijeskom. Meni ima smisla, nema svima. Većina ne voli raditi s pijeskom jer je teško kontrolirati, neuredno je, rasipa se svugdje. Ne možete napraviti ono što želite, osim ako dobro ne poznajete kako pijesak funkcionira”, rekla je Francis Parks.

Jedno od pitanja gostiju na njenom master classu bilo je ono koje se odnosi na greške tokom stvaranja filma. Kako ih ispraviti i koliko su zapravo vidljive?

”Ljepota animacije je upravo u tome što sve ide kroz 24 frema u sekundi. Ako napravite grešku u crtanju ili u jednom fremu i slično, uglavnom se to neće primijetiti. Publika neće primijetiti. Autor će to uvidjeti, ali publika teško”, objasnila je ova profesorica Vizualnih umjetnosti u Marylandu.

Odličan Festival

Mišljenja je i da za animirani film nije neophnodno imati specijalne vještine crtanja, jer je u animaciji najvažniji pokre.

”Ako možete napraviti sliku crtanjem ili obojenim papirom, pijeskom – nije bitno kako je pravite, nego je važno da možete napraviti da se slika kreće na zanimljiv način”, dodala je Corrie, te se osvrnula i na filmove koje je do sad pogledala na NAFF-u 2022.

”Kvalitet filmova na Festivalu, bar ono što sam do sada vidjela je odličan. Selekciona komisija je odradila dobar posao i biće teško odlučiti ko je najbolji, ali sve  u svemu Festival je odličan”, kaže ona.

Osim Corrie, ovogodišnji član stručnog žirija u takmičarskom programu je i muzičar, kompozitor, aranžer i muzički producent Nikša Bratoš.

Nekoliko filmova koje je do sada pogledao kaže ima fenomenalnu muziku.

”Iznad očekivanja kad je u pitanju tako kratka forma i limitirani budžeti. S druge strane, kad su budžeti u pitanju vidi se da su se ljudi nekada morali poslužiti onim što su imali. Generalno gledano, vidim da shvataju ozbiljnost i ulogu muzike u cijeloj priči”, rekao je Bratoš.

Mjuza može bitno popraviti stvari

Ipak, kada je animirani film u pitanju, poznati muzičar ističe kako ”mjuza može bitno poraviti stvar i malo izvući film”.

”Totalno izvući ne može. Ako priča ne valja, džabe je – onda gasi sliku i idemo samo na audio”.

Obzirom da su film i muzika oduvijek povezani, te su se uporedo i razvijali kako govori ovogodišnji član žirija u Neumu – ključna stvar u tom međusobnom razvoju je što su ljudi došli do spoznaje da pomažu jedni drugima u prezentaciji

”Ne samo dok gledaš film, nego koliko će ljudi saznati za film. Saznaće više ako je bila dobra ’mjuza’. Dakle, slika i zvuk su se uvijek pomagali, a ljudi koji rade animirane filmovi su to shvatili. Znamo koliko je filmova izašlo paralelno s nekim hitom i to tako treba. Ako ste već dobili priliku imati 3 minute mjuze u filmu onda je iskoristite na najbolji mogući način. Ali generalno cijeli svijet glazbe u filmu još uvijek mislim da je malo podcijenjen. Ne samo glazba, nego i zvuk, odnosno ne pridaje mu se toliko pažnje”, kazao je Bratoš.

Animacija je pokret, a ne crtanje

Osim Nikše Bratoša, o najboljim filmovima će odlučivati i žiri u kategoriji studentski film. A jedan od studentskih filmova koji je već prikazan na NAFF-u je ”The Portrait” (Portret) iz Poljske.

Film je rađen u tehnici lutke, a poljski reditelj stigao je na NAFF kako bi svoj animirani rad predstavio neumskoj publici.

Michal Barylski objašnjava kako je film nastao kada je on ponudio pomoć dvjema studenticama koje su trebale napraviti diplomski film ali nisu znale kako. Obzirom da nisu imale pomoć mentora, on je “uskočio” i zajedno s njima nastao je “The Portrait”.

’’Portret’’ je na NAFF-u prikazan u studentskom programu i govori o siromašnom studentu slikarstva koji s posljednjim novcem kupuje misterizoan portret na tržnici. Nije svjestan da će ovaj događaj promijeniti njegov život zauvijek. Radi se o kratkom animiranom filmu koji je temeljen na istoimenoj kratkoj priči Nikolaya Gogola.

!Ja doslovno ne znam nacrtati ljudsku siluetu. Ali, kao što je Corrie Francis rekla na svom stručnom predavanju na NAFF-u, animacija je pokret, a ne crtanje. Najvažniji je pokret”, rekao je Poljak, koji je animaciju učio u jednom od najpoznatijih studija animacije u svijeti i u Evropi – Semafor.

Podrška Fondacije za kinematografiju

Poznato je i kako nijedan ozbiljniji festival ne može biti realizovan bez podrške prijatelja i partnera. Tradicionalno svoju podrškui  važnost NAFF-a prepoznala je i Fondacija za kinematografiju Sarajevo.

”Svaka umjetnost je specifična grana za sebe. Animirani film ima svoje mjesto u fulmskoj umjetnosti i Fondacija će nastojati i dalje još više da podržava NAFF i jednu rijetkost na ovim prostorima koja se dešava. Ovaj rad je prepoznat, ne samo u Fondaciji nego i u regiji, tako da s ponosom možemo reći da ćemo nastaviti podržavati NAFF u još većem kapacitetu nego do sada”, zaključio je Antonio Beus, predsjednik Upravnog odbora Fondacije za kinematografiju Sarajevo.

(NovaSloboda.ba)