Predsjednik Socijaldemokratske partije BiH Nermin Nikšić uputio je otvoreno pismo visokom predstavniku u BiH Christianu Schmidtu u kome traži određena pojašnjenja u vezi nametnutih izmjena Izbornog zakona BiH.
“Koristim priliku istaći kako jako uvažavam i prepoznajem ulogu visokog predstavnika u Bosni i Hercegovini kao bitnog institucionalnog mehanizma zašite pravnog poretka, osiguranja provedbe Opšteg okvirnog sporazuma za mir u BiH, te promicanja demokratskih načela funkcionisanja naše države”, navodi Nikšić.
Ipak, dodaje da dvije Odluke koje je visoki predstavnik nametnuo u izbornoj noći, 2. oktobra tekuće godine, “u značajnoj mjeri utiču na izborni proces, odnosno aspekt posrednih izbora parlamentarnih tijela i rukovodećih kadrova na najvažnijim pozicijama u Federaciji BiH”. Navodi da je vrijeme donošenja spomenutih odluka unijelo potpunu pravnu nesigurnost u izborni proces.
“Naime, izbori su raspisani po jednim pravilima, na osnovu tih pravila su politički subjekti koncipirali svoje izborne liste, a proglašavanjem Vaših odluka zakonodavna tijela će biti sastavljena na osnovu drugih pravila.
U isto vrijeme, sa žaljenjem moramo konstatovati da Vaše odluke ne tretiraju izborni proces u entitetu RS, niti omogućavaju jednak obim zaštite prava manje zastupljenih grupa u ovom dijelu države Bosne i Hercegovine kroz Vijeće naroda RS-a. Pozivam Vas da obrazložite razloge takvog postupanja, te da nametnete zakonodavna rješenja kojim bi se uravnotežila uloga Vijeća naroda RS i Doma naroda FBiH, koji su prvobitno zamišljeni kao dva zakonodavna tijela sa približno jednakom funkcijom i ovlaštenjima. Ova dva doma moraju imati jednaku funkciju, a to je osiguranje ravnopravne mogućnosti zaštite interesa građana i naroda na teritoriji cijele države BiH”, istakao je Nikšić.
Posebno problematičnom smatra činjenicu da “nametnutim odlukama nije došlo do otklanjanja diskriminacije utvrđene presudama Evropskog suda za ljudska prava niti u minimalnoj mjeri”. Naglašava da je, u skladu s članom II.2. Aneksa 2 Opšteg okvirnog sporazuma za mir u BiH (Ustav BiH), primarna prioritetna obaveza provođenje Evropske konvencije za ljudska prava u BiH čije odredbe su nadređene svakom drugom pravu, pa i presudama domaćih sudova.
Stoga se, navodi predsjednik SDP-a BiH, postavlja pitanje zašto odlukom nije predviđeno izjednačavanje prava Ostalih i građana BiH u Domu naroda FBiH, kao i mogućnost izbora predsjednika ili podpredsjednika Federacije BiH iz reda ove ustavom definisane ravnopravne kategorije stanovništva? Rješavanje ovog pitanja bi vodilo ka dokidanju diskriminacije, provođenju presuda Evropskog suda za ljudska prava, ali i provođenju presude Ustavnog suda BiH po apelaciji Željka Komšića iz 2015. godine.
“U javnosti kao dva ključna pozitivna elementa nametnutih odluka ističete deblokadu imenovanja federalne vlade, te deblokadu popune i funkcionisanja najviših sudskih tijela u Federaciji BiH, Vrhovnog i Ustavnog suda, te Vijeća za zaštitu vitalnih interesa pri Ustavnom sudu FBiH. Međutim, iz Vaših odluka je vidljivo da u pravilu nisu definisane sankcije u slučaju da dođe do nepoštivanja zadatih rokova. Rješenja ne sprječavaju niti eventualno kontinuirano ponavljanje određenih procedura, čime bi se uspostavljanjea vlasti mogla dugoročno blokirati. Potrebno je da činiocima političkog poretka i javnosti pojasnite na koji način ste zamislili da dođe do sprječavanja novih zloupotreba, pa i kršenja nametnutih odredbi, s obzirom da konkretne mjere sankcije nisu propisane unutar nametnutog rješenja”, navodi Nikšić u pismu Schmidtu.
Takođe, poziva ga da pojasni “po kome demokratskom načelu i u kojoj evropskoj demokratskoj državi postoji makar i približno slična praksa po kojoj se kao ključni parametar za učešće u vlasti na višem nivou uzima etnička zastupljenost i etnički identitet kandidata u određenim izbornim jedinicama”?
“Na kraju, nakon prebrojavanja listića, utvrđeno je da je na proteklim opštim izborima zabilježeno gotovo pola miliona nevažećih listića. Ova činjenica, uz niz ranijih skandala i dokazanih manipulacija voljom građana, ukazuje da je izborni sistem u zemlji ozbiljno kompromitovan, a integritet izbornog procesa kritično narušen. Stoga se postavlja i logično pitanje zašto niste nametnuli i Odluku kojom bi se propisalo uvođenje savremenih tehnologija u proces nadzora, evidentiranja i brojanja glasova?
O cjelovitom sadržaju ovog segmenta izmjena Izbornog zakona BiH se niz političkih subjekata iz cijele države već ranije usaglasio, prilikom pregovora u sjedištu Ureda Delegacije EU u BiH početkom godine, a njihovo blagovremeno usvajanje je ključno za primjenu ovih zakonskih odredbi na idućim izborima. Ovim izmjenama, već usaglašenim među činiocima domaćeg političkog sistema, ne bi se umanjilo ničije pravo niti bi se uticalo na aktuelni izborni proces, ali bi se zato stvorili preduslovi za poštene izbore 2024. godine i sve druge nakon toga, kada bi konačno volja glasača bila objektivno izražena kroz službene rezultate izbora. Uvođenje savremenih tehnologija smatram nužnim, bezuslovnim demokratskim iskorakom i obavezom zaštite duboko kompromitovanog i zloupotrebljenog demokratskog instituta, slobodnih izbora”, navodi Nikšić.
Zbog svega navedenog, poziva visokog predstavnika da javnosti pojasni svoje odluke, kao i da nametne nove odluke “kojim bi se otklonili nedostaci i potencijalne nepravde koje mogu proizaći iz odluka zbog njihove nedorečenosti ili neusaglašenosti sa odredbama Evropske konvencije za zaštitu ljudskih prava i sloboda”, saopšteno je iz SDP-a BiH.
(Fena)