Iako su inflacija i poskupljenje građevinskih radova utocali na poslovanje Autocesta Federacije BiH u 2022. godine, iz tog javnog preduzeća navode kako je u protekloj godini došlo do ekspanzije izgradnje cestovne infrastrukture.
“Bez obzira na sve probleme s kojima se cijeli svijet susreće, Autoceste FBiH su, prvenstveno vlastitim angažmanom, na osnovu raspoloživih sredstava i kapaciteta uspjeli pokrenuti puno i već sad možemo reći da je na prostoru Federacije BiH došlo do ekspanzije izgradnje cestovne infrastrukture. Federacija BiH je već sada jedno veliko gradilište, a u periodu koji slijedi bit će i značajno povećanje obima posla”, kazali su Feni iz Autocesta FBiH.
U FBiH je do sada izgrađeno 126 kilometara autoceste na trasi koridora Vc, a puštanjem u saobraćaj dionice Tarčin – Ivan u oktobru prošle godine, Bosne i Hercegovina je dobila blizu 100 kilometara bez prekida funkcionalne autoceste koja povezuje Bradinu s izlazom Zenica sjever.
Najveći obim posla na gradilištu koridoru Vc trenutno se izvodi u Zeničko-dobojskom kantonu, gdje su u izgradnji četiri dionice za novih 20 kilometara autoceste na relaciji Zenica-Žepče, čiji se završetak i puštanje u rad očekuje 2024. godine.
Tako će se za dvije godine voziti autocestom bez prekida u dužini od 120 kilometara, od Bradine, na ulazu u Hercegovinu, do Poprikuša nadomak Žepča.
Osigurana sredstva za izgradnju kompletne trase
Finansijska konstrukcija za cijeli koridor kroz Federaciju BiH, podsjećaju iz Autocesta FBiH, načelno je dogovorena s kreditorima.
Za dionice na sjeveru osigurana su kreditna sredstva kod međunarodnih finansijskih institucija, kao i za dionice na jugu od Mostara sjever do Bune. U proceduri je dodatno kreditno zaduženje za dionicu od Ovčara do Mostara sjever i finalizacija pregovora s bankama.
Pored navedenih izvora finansiranja, značaja podrška izgradnji autoceste su i bespovratna grant sredstva Evropske unije, koja su osigurana u okviru Agende za povezivanje preko Investicijskog okvira za Zapadni Balkan (WBIF) u iznosu 40 posto investicionih troškova.
Iz Autocesta FBiH najavljuju kako će u 2023. godini biti završena izgradnja dionice Počitelj – Zvirovići u dužini od 11 kilometara. To uključuje i most Počitelj, koji je jedinstven po tome što se sve četiri trake autoceste nalaze na jednoj konstrukciji, a uz tunel Prenj most preko Neretve predstavlja najzahtjevniji objekat na koridoru Vc.
U idućoj godini biće dovršen i tunel Zenica, dužine 3,360 metara, koji će tako postati najduži izrađeni tunel u ovom trenutku na koridoru Vc.
Takođe, obavljene su pripreme za izgradnju dionice od Mostara jug do Bune u dužini od 14,5 kilometara.
Početak izgradnje najzahtjevnijih objekata
Ova godina mogla bi biti ključna za završetak kompletnog projekta koridora Vc, jer je u 2023. planiran početak radova na dva izuzetno zahtjevna objekta: tunel Prenj i mostarska obilaznica.
Za ta dva najkompleksnija projekta raspisani su konkursi za odabir izvođača radova, a početak izgradnje je planiran sredinom 2023. godine.
Iz Autocesta FBiH navode kako je realno očekivati da 2028. godine bude završeno svih 335 kilometara koridora Vc unutar Bosne i Hercegovine. To se može realizovati pod uslovom izgradnje tunela Prenj u periodu od šest godina, te ukoliko se ne pojave nepredviđene okolnosti na koje se ne može uticati i u ovom trenutku pretpostaviti.
Pored dovršetka koridora Vc, u skladu s agendom Vlade FBiH, izgradnja brzih cesta biće u fokusu Autocesta FBiH sljedećih godina.
Pokrenute su aktivnosti kada je riječ o projektpvanju svih strateških pravaca i preduzimaju se aktivnosti kako bi se u 2023. godini krenulo s eksproprijacijom i izgradnjom prvih kilometara brzih cesta dionice Bihać – Cazin – Velika Kladuša, Mostar – Široki Brijeg – granica Republike Hrvatske i Nević polje – Turbe.
Osim navedenih brzih cesta, predviđena je izgradnja dijela autoceste Tuzla – Brčko – Orašje iz sredstava Vlade FBiH putem kapitalnih transfera za cestovnu infrastrukturu, kazali su za Fenu iz Autocesta FBiH.
(Fena)