Halilović: Parada u Lukavici je bila parada srama i militantnog zastrašivanja

Imajući u vidu zašto i kako je održana parada Republike Srpske 9. januara 2023. godine u Lukavici, ko su njeni učesnici, šta je kazano za govornicom na paradi, ko su bili njeni gosti, u pravilu se može reći da je to bila politička parada srama i militantnog zastrašivanja, kazao je Enver Halilović,  bivši rektor Univerziteta u Tuzli i diplomata, koji je bio  uvodničar današenje redovene sesije Asocijacije nezavisnih intelektualaca “Krug 99”.

Navodi da parada može dobiti takvu kvalifikaciju “zato što su se proslavom tog dana slavili svi zločini srpskih oružanih formacija (1992-95.), zato što su se ovom proslavom slavili svi ratni zločinci političkog i vojnog rukovodstva srpskog naroda u BiH (92-95.) kojima su izrečene dugoročne ili doživotne zatvorske kazne u trajanju od preko hiljadu godina, zato što su u paradu uključene nevladine organizacije, kao što su  organizacije studenata javnih univerziteta, sportske organizacije, organizacija porodica sa četvoro ili više djece, te  ta proslava pokazuje da se u savremnom tzv. demokratskom svijetu može stvoriti neki nivo jednoetničke državnosti masovnim zločinima protiv čovječnosti”.

“Parada režima RS 9. januara u Lukavici bila je parada straha i militantnog zastrašivanja zato što se ovom njenom proslavom inauguriše mogućnost novih masovnih zločina u njenoj odbrani. Na paradi je učestvovala paravojna oružana formacija Noćni vukovi, u osnovi, organizacioni ogranak ruske zločinačke paravojne organizacije Wagner. Među paraderima srpske moći RS-a, bile su i naoružane formacije policije i žandarmerija, koji su demonstrirali oružanu vojno-tehničku moć RS, njenih ne samo oklopnih vozila, već i helikoptera”, kazao je Halilović.

Po negovim riječima, dva pitanja se nameću u vezi s predmetnom proslavom, ma gdje da se ona odvija.

“Prvo pitanje je zašto RS slavi 9. januar 1992. godine?  Zato što je toga dana skupština srpskog naroda u BiH donijela Deklaraciju o proglašenju Republike srpskog naroda Bosne i Hercegovine pod imenom Srpska republika Bosna i Hercegovina. Drugo pitanje koje se postavlja da li je RS zaista država ekskluzivno srpskog naroda u BiH u onom smislu u kome je i kako je tog dana proglašena Srpska republika BiH? RS nije ni administrativna jedinica samo srpskog naroda na prostoru RS, već administrativno-politički entitet u BiH koga konstituišu tri njena ustavna naroda i njeni građani, kao i cijelu BiH, u skladu sa Ustavom BiH, aneksom IV Daytonskog mirovnog sporazuma o BiH”, kazao je Halilović.

Ubodničar današnje sesije “Kruga 99” ukazuje na “neustavnost i nelegitimnost tzv. Skupštine srpskog naroda BiH i njenih odluka”.

“Neustavno i nezakonito tijelo proglasilo je neustavnu političku organizaciju BiH pod sasvim drugim imenom, Srpska republika BiH, sa potpuno drugom političkom vizijom od onog što je danas RS. Zbog toga taj datum ni u kom smislu ne može biti niti se može tretirati kao dan osnivanja RS”, kazao je Halilović.

U osvrtu na izjavu visokog predstavnika u BiH Сhristiana Schmidta o proslavi 9. januara 2024. godine Halilović smatra da ona zabrinjava.

“Zato što ona najavljuje mogućnost da će proslave 9. januara biti i u buduće, (2024.), samo ne ‘u tom okviru i na taj način’ kako se slavilo ove 2023. godine”, rekao je Halilović.

Bosanski odgovor  na izazove parade srama i militantnog zastrašivanja Halilović je obrazložio kroz tri oblika.

“Prvi, ključni oblik bosanskog otpora etnonacionalizmu je afirmacija građanske, pravne, političke, vjerske, ekonomske ravnopravnosti građana BiH. Drugi odgovor na etnonacionalizam i njegovo svođenje u realne okvire života svakog čovjeka je afirmacija civilnog društva. Afirmacija civilnog društva neutrališe i relativizira političku vlast kao dominantan društveni odnos. Treći oblik je  proaktivna uloga svakog građanina u ispunjenju uslova za ulazak BiH u evroatlanske strukture, kako u NATO tako i u EU, ali ne zato što time dobijamo više šansi za pristup EU fondovima i zato što će vojnici NATO-a iz drugih zemalja doći da nam brane da međusobno ne ratujemo,ili da nas brane od komšija/susjeda, već zato što ulaskom u te strukture mijenjamo svijest, vrijednosti i sadržaj života, mijenjamo odnos politike i društva, društva i građanina, izlazimo iz političkog okvira u kojem jesmo. Jednostavno kazano, Bosanski odgovor na etnonacionalizam i etno fašizam je bosanska borba za bolji život”, kazao je na kraju izlaganja Halilović. 

(Fena)