Jeans puni 150 godina

Prije 150 godina, Levi Strauss iz Gornje Frankonije registrovao je patent za radne pantalone sa zakovicama. Bio je to početak trijumfa farmerki, koji se sada slavi i na modnim pistama. Kultne pantalone sada pune 150 godina!

Stara drvena kuća u malom gradiću Buttenhajmu u blizini Bamberga, Njemačka, plafoni su niski, a drveni pod škripi. Ovaj salon ima puno veze s jednim od najpoznatijih komada odjeće na svijetu. Ovde je rođen Levi Strauss, čovjek koji je prije 150 godina u SAD-u prijavio patent za radničke pantalone sa zakovicama. Od sina siromašnog jevrejskog putujućeg trgovca iz Gornje Frankonije do uspješnog biznismena na američkom zapadu, priča je to koja je ispričana mnogo puta i uvijek je ostala fascinantna.

Mnogi Jevreji su u to vrijeme emigrirali u Sjedinjene Američke Države. Kao i starija braća i sestre Levija Strausaa, koji se u to vrijeme još zvao Löb. Majka i mlađa braća i sestre su ih slijedili kasnije. U SAD su stigli 1848. godine – “od mirnog Buttenhajma” do njujorške vreve, kako kaže Tanja Roppelt, direktorka Muzeja Levi Straus Buttenhajm.

Porodica je tamo uspješno vodila veleprodaju tekstila. Kada su se vijesti o otkrićima zlata u zapadnim Sjedinjenim Američkim Državama povećale, Levi je otišao u San Francisco da tamo otvori podružnicu. Konačno, 20. maja, prije 150 godina, zajedno sa krojačem Jacobom Davisom, Strauss je registrovao patent za pantalone sa zakovicama i rođen je čuveni brend „Levi’s”.

Ne zna se mnogo o Leviju Straussu, čovjeku koji stoji iza priče o uspjehu. Jer, 1906. godine, tokom jakog zemljotresa u San Francisku, uništene su zgrade kompanije i mnoga dokumenta. Bio je pošten i dao je mnogo novca u dobrotvorne svrhe.

S druge strane, dobro znamo šta je dalje bilo sa farmerkama, jer ih danas ima u svakoj garderobi – nose ih čak i bebe, a ionako i tinejdžeri. U uredima ili vlastima, farmerke su sada dio prihvaćene odjeće. A kada britanski prijestolonaslednik, William i njegova Kate, ležerno poziraju u farmerkama na zvaničnim fotografijama, o tome se raspravlja, ali se vidi kao dopadljiva pauza od kraljevskog stila.

U nekom trenutku, radne pantalone su postale i popularan odjevni predmet izvan gradova rudnika zlata. Tridesetih godina prošlog vijeka, “Vogue” je predstavio prve ženske farmerke.

„Tada se trijumfalno napredovanje više nije moglo zaustaviti“, kaže Roppelt.

Ovakve farmerke su „bezvremene“. Modni stilovi su se brzo mijenjali. Ali, farmerke ostaju.

Ovo je i stav njemačkog modnog udruženja.

“Jeans je i uvijek, i biće ono od čega se sastoje modni snovi. Jeans u svim svojim varijacijama, krojevima i stilovima nikada nije izašao iz mode otkako su izumljene i patentirane 1873. godine”, kaže portparolka Tanja Croonen.

Carl Tillessen iz Njemačkog instituta za modu (DMI) primijetio je da važnost farmerki trenutno ponovo raste. Devedesete su proslavile povratak – a jeans je materijal od koga se pravi “sve što se može zamisliti”: “haljine, kargo pantalone, suknje, kaputi”.

A kompletan outfit od farmerki? Sada je ponovo potpuni hip. Prema Tillessenu, dizajner Glenn Martens (Diesel, Y/Project) trenutno se smatra “svjetskim izvorom inspiracije za inovacije u sektoru jeansa”.

Jeans, takođe, igra važnu ulogu u raspravama o održivosti i upcyclingu. Nijedan drugi proizvod nema tako veliku količinu homogenog materijala koji se može ponovo koristiti.

(express)

Z. N.

(Novasloboda.ba)