Grupa ambicioznih i predanih studenata Fakulteta mašinstva, računarstva i elektrotehnike Sveučilišta u Mostaru, okupljenih u FSRacing team, u procesu je izgradnje novog studentskog bolida, a cilj im je u sljedećoj godini nastupiti na dva međunarodna takmičenja u Italiji i Hrvatskoj.
“Ovo je bolid treće generacije koji prave studenti FSRE-a u sklopu projekta ‘Formula student’. To nije unaprijeđena verzija drugog bolida, nego je rađen po potpuno novim nacrtima, odnosno od nule. Šasija izgleda drugačije, promijenili smo i prenos, tako da su neke glavne značajke skroz drugačije od prethodnog modela. Motor radne zapremine 600 kubika uzet je iz Kawasakija Ninje i s trenutnom restrikcijom proizvodi oko 80 konjskih snaga. U planu nam je da bolid bude težak nekih 240 kilograma, što je znatno manje od našeg prethodnog bolida”, kazao je u razgovoru za Fenu voditelj projekta “Formula student” FSRacing teama Ivan Šunjić.
FSRacing tim osnovan je 2012. godine, a “Formula student” trenutno je najveći studentski projekt na SUM-u i jedan od najvećih studentskih projekata u BiH. S prvim bolidom, mostarski studenti nastupili su na takmičenju u Češkoj i osvojio 20. mjesto od ukupno 40 sveučilišta, dok je drugi bolid na takmičenju u Italiji osvojio 40. mjesto u konkurenciji 80 sveučilišta.
“SAE” (Society of Automotive Engineering) naziv je svjetske organizacije pod čijim se pokroviteljstvom održavaju takmičenja.
Bolid na kome mostarski studenti trenutno rade treća je inačica vozila, a od prijašnjih verzija preuzet je sistem trapa.
“Navedeni sistem relativno je skup i bila bi poprilično velika investicija za kupovinu novog, tako da smo, ograničeni sredstvima, odlučili taj dio preuzeti sa starog modela”, kazao je Šunjić.
Naveo je kako je ovo zahtjevan proces, u koji je potrebno uložiti mnogo rada, truda, znanja, ali i novaca.
“S obzirom da je ovo treći bolid, već imamo nekog iskustva, odnosno u doticaju smo s kolegama iz prošlih timova, tako da nam i oni pomažu kod nekih problema na koje naiđemo tokom izrade. Što se tiče finansijskog dijela, budžet nam je oko40.000 maraka, a sredstva nabavljamo preko sponzorstava i donacija”, kazao je Šunjić.
Utrke u Bologni i Varaždinu
Član FSRacing teama i student druge godine mašinstva Marijan Landeka istakao je kako rad na projektu, poput ovog, studentima može biti od velikog značaja kasnije u karijeri.
“Projekti poput ovoga jako su bitni, pogotovo nama studentima mašinstva, jer tako stičemo iskustvo u praksi što se tiče nekih mehaničkih dijelova, ali i općenito oko toga kako se automobil pravi praktički iz ničega, od ideje, traženja finansija pa do samog kraja, odnosno finalnog produkta i na kraju trke. Cijeli taj proces može nas unaprijediti jako puno”, kazao je Landeka.
Po završetku bolida, u planu je nastupi na dva međunarodna takmičenja 2024. godine.
“Jedna od tih trka održava se u junu 2024. godine u malom gradu pored Parme u Italiji, a druga trka održava se u blizini Varaždina i nju organizuje Mate Rimac. Iako ih postoji još mnogo, učešće na te dvije trke naš je cilj, ali finansije nam ne daju baš toliko mogućnosti da putujemo po Evropi i prezentiramo svoj bolid na takmičenjima”, kazao je Landeka.
Istakao je kako su trenutno u potrazi za sponzorima, kako bi i sam dovršetak izgradnje formule bio moguć.
“Tražimo organizacije i ljude koji bi nam mogli pomoći u ovom smislu, jer je riječ o stvarno zahtjevnom projektu. Kad se sve zbroji i oduzme, ukupna vrijednost projekta je možda nekih 120.000 maraka, tako da je svaka donacija dobrodošla”,naglasio je Landeka.
Prelazak na struju
Mostarski studenti svjesni su da je električna energija budućnost i spremni su napraviti sljedeći korak koliko god on bio zahtjeva.
“Trenutna ideja nam je da ovo bude zadnji bolid na unutrašnje sagorijevanje, odnosno da sljedeći bude električni. Za to je potrebno stvarno jako puno znanja, novaca i svega što mi možda trenutno nemamo, ali nadamo se da ćemo prilikom izrade ovog bolida skupiti još neke motivacije i znanja pa da krenemo u izradu četvrtog, strujnog bolida. Zaljubio sam se u ovaj projekat, trudim se zajedno s ostatkom ekipe i nadamo se da će to ići u dobrom pravcu i da ćemo uspjeti ostvariti neke rezultate na sljedećim trkama”, kazao je Landeka.
Dodao je da kao uzora vidi Matu Rimca.
“Svi živimo san Mate Rimca, odnosno da jednog dana izgradimo auto kakvo on trenutno ima. I on je počeo iz svoje male radionice i najbolji je primjer kako se treba truditi i da ne treba odustajati od svojih snova”, poručio je.
(Fena)