Kineska kompanija China Railway International Corporation (CRIC), koja je bila izvođač radova, odbila je zahtjev Infrastrukture željeznice Srbije da provjeri stabilnost stanične zgrade nakon obrušavanja nadstrešnice u Novom Sadu, objavio je danas Forbes Srbija.
U Novom Sadu 1. novembra poginulo je 15 ljudi nakon obrušavanja nadstrešnice na Željezničkoj stanici.
Tog dana, na teren je izašla republička građevinska inspektorka, koja je konstatovala dvije nezakonitosti, odnosno da nisu preduzete mjere sprjječavanja ili otklanjanja neposredne opasnosti po život ili zdravlje ljudi i bezbednost i da nije kontrolisan i provjeren kvalitet izvođenja svih vrsta radova i primjena propisa, standarda i tehničkih normativa.
Inspektorka je, kako prenosi Forbes, bila dužna da izrekne i mjere za otklanjanje tih nezakonitosti.
Za prvu nezakonitost, izrečena je bila mjera zabrana korištenja krila B stanične zgrade u Novom Sadu, pa je građevinska inspektorka naredila investitoru (Infrastruktura željeznice Srbije), odnosno izvođaču radova (kineska kompanija CRIC) provjeru statičke stabilnosti objekta, dok je za drugu konstatovala da Zakon o planiranju i izgradnji ne sadrži propisanu mjeru ukoliko stručni nadzor nije izvršio kontrolu.
Provjeru statičke stabilnosti objekta mora da uradi pravno lice koje nije učestvovalo u izradi tehničke dokumentacije i tehničke kontrole projekta za građevinsku dozvolu, kao i na izvođenju radova i stručnom nadzoru, objašnjeno je u zapisniku u koji je Forbs imao uvid.
Investitoru i izvođaču je ostavljeno 15 dana od prijema zapisnika da postupe.
Infrastruktura željeznice je, radeći po nalogu građevinske inspektorke, 14. novembra dala nalog nadzoru da izda instrukciju izvođaču radova za provjeru statičke stabilnosti objekta.
Kineska kompanija poslala je odgovor na taj dopis u subotu 23. novembra, ujutro u 6,36 sati i pozvali se na ugovor o rekonstrukciji pruge od Novog Sada do granice sa Mađarskom.
“Članom 61 ugovora, propisano je da je dio radova koji investitor počne da koristi preuzet danom njegovog korištenja i da od tog dana izvođač prestaje da bude odgovoran za staranje nad preuzetim dijelom”, stoji u odgovoru izvođala radova (CRIC).
Podsjeća se da je željeznička stanica u Novom Sadu svečano otvorena 5. jula ove godine, a građevinska inspektorka je konstatovala da je tehnički prijem i primopredaja radova u krilu B počela 5. jula 2024. godine.
“U skladu sa članom 63 Ugovora, propisano je da se instrukcije ili izmjene po nalogu nadzornog organa mogu davati samo prije prijema radova”, naveli su u dopisu iz kineske kompanije.
U dopisu su naveli da posao provjere statičke stabilnosti cjelokupne stanične zgrade u Novom Sadu nije u obimu radova propisanih ugovorom i da ne postoje pravne pretpostavke da investitor ili nadzorni organ nalože izvođaču izvršenje predmetnih radova.
Pozvali su se i na ono što je naložila građevinska inspektorka, a što je, kako piše Forbes Srbija, promaklo Infrastrukturi Železnice Srbije.
Podsjeća se da je inspektorka tražila da provjeru stabilnosti obavi neko ko nije bio izvođač radova, a kineski CRIC je podsjetio investitora da oni jesu bili izvođač.
“Još dodaju da nisu dobili primjedbe na kvalitet izvedenih ili neizvedene radove predviđene ugovorom. To je još jedan razlog zašto ne mogu da postupe po nalogu”, piše na sajtu.
Kinezi tvrde da su zapisnik inspektorke dobili tek 19. novembra i da su dostavili primjedbe na isti.
“Imajući sve gore navedeno u vidu, smatramo da naložena instrukcije nije u skladu sa Komercijalnim ugovorom, te da je kontradiktorna naloženom ograničenju, pa i u tom smislu Izvođač napominje da ne može da postupi po dopisu”, naveli su iz kompanije i oni se uprkos svemu stavljaju na raspolaganje investitoru, državi i svim državnim organima za pojašnjenja i saradnju oko radova definisanih ugovorom.
Insfrastruktura željjeznice Srbije je 28. novembra ušla u postupak izrade Elaborata o oceni stanja konstrukcije objekta stanične zgrade u Novom Sadu.
Prema podacima sa Portala javnih nabavki, ta nabavka se sprovodi kao pregovarački postupak bez objavljivanja javnog poziva, a razlog ulaska u pregovarački postupak je “izuzetna hitnost prouzrokovana događajima koje naručilac nije mogao da predvidi”.
Infrastruktura željeznice se poziva na odluku republičkog građevinskog inspektora da zatvori gradilište i naloži provjeru statičke stabilnosti objekta.
Nadzor je sproveden na dan pogibije, 1. novembra, kome je prisustvovala bivša v.d. direktorka Insfrastrukture željeznice Srbije Jelena Tanasković, kao i jedan predstavnik izvođača i nadzora, piše u zapisniku, čije je sastavljanje trajalo od 5. do 8. novembra, navodi se na sajtu Forbes.
Konstatacija građevinske inspektorke je da je građevinski dnevnik za staničnu zgradu vođen od 13. decembra 2021. do 18. jula 2024. godine.
“Nešto kasnije, citira odredbu pravilnika po kojoj se knjiga inspekcije i građevinski dnevnik vode od početka izvođenja radova do dana završetka izgradnje objekta odnosno radova i primopredaje objekta investitoru”, objavio je Forbs.
(Beta)



