Agencija za pružanje usluga u vazdušnom saobraćaju Bosne i Hercegovine (BHANSA) uspješno je implementirala novi set satelitski vođenih letnih procedura (PBN) na Aerodromu Mostar. Od stupanja na snagu 21. marta 2024. godine, ostvareni su mjerljivi rezultati u modernizaciji upravljanja vazdušnim prostorom i unapređenju kvaliteta usluga u izazovnom operativnom okruženju.
“Rezultati govore sami za sebe. Više od 90 posto letova koristi PBN procedure za polijetanja, a više od 75 posto za prilaze, što jasno potvrđuje njihovu operativnu vrijednost. Time smo osigurali veći kontinuitet usluge, naročito u nepovoljnim vremenskim uslovima, istovremeno jačajući bezbjednost i doprinos održivosti vazdušnog saobraćaja”, izjavio je direktor BHANSA-e Davorin Primorac.
Implementacija PBN procedura donosi ekonomske, operativne i ekološke koristi – kraći letovi, manja potrošnja goriva i štetnih emisija, niži troškovi i manje buke. Time se doprinosi i ciljevima klimatske neutralnosti EU do 2050. godine.
Nove procedure, razvijene u saradnji s CGX AERO, Tecno Engineering 2C i Ecoplan, temelje se na satelitskoj navigaciji, što omogućava veću preciznost i bezbjednost, posebno u složenim meteorološkim i topografskim uslovima karakterističnim za Aerodrom Mostar.
Zadovoljstvo ostvarenim rezultatima podijelili su i tehnološki partneri BHANSA-e.
“Ponosni smo što smo mogli podržati BHANSA-u u implementaciji najnaprednijih navigacijskih rješenja. Uspjeh u Mostaru pokazuje kako satelitska navigacija može imati stvarni učinak kada se primijeni u skladu s konkretnim operativnim potrebama. BHANSA je ovom inicijativom postavila standard koji može poslužiti kao uzor modernizacije vazdušnog prostora širom Evrope”, izjavio je izvršni direktor CGX AERO-a Marc Chiesa.
Izvršni direktor Tecno Engineering 2C Carlo Criscuolo naglasio je kontinuitet uspješne saradnje.
“Završetak ovog projekta za nas je izuzetno značajan, ne samo zbog njegove tehničke složenosti već i zbog činjenice da predstavlja nastavak partnerstva započetog prije 15 godina, kada smo razvili prve konvencionalne procedure za Mostar. Danas, zahvaljujući PBN tehnologiji, omogućeno je dodatno unapređenje bezbjedonosnih standarda i operativne efikasnosti”, kazao je.
Zahvaljujući novim procedurama, Aerodrom Mostar postao je konkurentniji i dostupniji avioprevoznicima. Tehnološki iskorak omogućava veću isplativost operacija bez dodatnog povećanja broja letova, a Mostar se sada pozicionira kao atraktivnija destinacija za avio kompanije. Slična modernizacija trenutno se provodi i u preostale tri međunarodna aerodromau Bosni i Hercegovini, što predstavlja značajan korak ka jedinstvenom i modernom vazdušnom saobraćajnom sistemu u zemlji.
Domaći i strani avioprevoznici brzo su prihvatili nove procedure, što potvrđuje njihovu tehničku i operativnu vrijednost i jednostavnu integraciju u postojeće sisteme. U kontekstu ukupne modernizacije vazdušne infrastrukture u BiH, ovaj projekat predstavlja važnu prekretnicu i primjer dobre prakse za druge regionalne aerodrome i pružaoce usluga u vazdušnom saobraćaju.
Kako se globalni vazduhoplovni sektor usmjerava ka pametnijem i održivijem upravljanju prometom, iskustvo Mostara može poslužiti kao vrijedna referenca za druge aerodrome i agencije koje razmatraju primjenu sličnih inovacija, saopšteno je iz Agencije za pružanje usluga u vazdušnom saobraćaju Bosne i Hercegovine (BHANSA).
(Fena)