Kroz projekat Inovacije i digitalizacija malih i srednjih preduzeća u Bosni i Hercegovini/EU4DigitalSME, koga su podržale Evropska unija i vlada SR Njemačke, GIZ je, zajedno sa Ministarstvom komunikacija i transporta BIH, osnovao Radnu grupu za unapređenje e-trgovine u BIH, čiji članovi su bile institucije iz cijele BIH, koje su direktno ili indirektno nadležne za ovaj segment.
Projekat EU4DigitalSME je imao za cilj unapređenje ekosistema digitalizacije malih i srednjih preduzeća (MSP) u BiH, a segment e-trgovine GIZ je implementirao sa Asocijacijom za online trgovinu u BIH “eComm“.
Radna grupu se fokusirala na značajna pitanja kao što su visoki transakcioni troškovi i potreba za zakonskom harmonizacijom kako bi online poslovanje postalo efikasnije i dostupnije. U okviru svojih redovnih razmjena i napora, grupa je identifikovala ključne preporuke za unapređenje prakse online poslovanja i promovisanje uvođenja kartičnog plaćanja u javnim institucijama.
Kroz ove zajedničke napore, započet je put za ojačano i sigurnije okruženje e-trgovine u Bosni i Hercegovini.
„Osnovna ideja zašto smo podržali eComm u našem projektu se bazira na preporukama iz posljednjeg OECD izvještaja „SME policy index 2022“, gdje je preporuka bila da BIH treba unaprijediti zakonski okvir vezano za internet-trgovinu jer zaostaje u regiji Zapadni Balkan po važećoj zakonskoj regulativi u ovoj oblasti“, rekao je Donald Prohaska, zamjenik voditelja projekta u GIZ-u.
Prema riječima Prohaske projektna podrška GIZ-a je imala dva pravca djelovanja, a prvenstveno sa ciljem da MSP mogu biti spremnija za izlazak na internacionalno tržište i da poslovni ambijent u oblasti internet-trgovine bude unaprijeđen kroz poboljšanje predmetnih politika.
Uprava za indirektno oporezivanje BIH je učestvovala u radu neformalne radne grupe za “Unapređenje internet trgovine u Bosni I Hercegovini”.
„UIO je institucija koja prema svojim nadležnostima djeluje i u oblasti internet trgovine i svako unapređenje ovih procesa je i u našem interesu. Naročito želim istaći da je u okviru diskusije u radnoj grupi poseban značaj i korist imala direktna diskusija s predstavnicima malih i srednjih preduzeća koja već u svom poslovanju koriste internet trgovinu. Imali smo priliku čuti od preduzetnika koje izazove imaju u poslovanju putem internet-trgovine, te s drugim institucijama razmijeniti iskustvo, informacije iz prakse i razmotriti mogućnost prevazilaženja izazova koja imaju preduzetnici“, kazao je Ognjen Alagić, šef carinske ispostave u UIO BIH.
Kako bi se unaprijedilo znanje iz polja digitalizacije, održane su dvije e-Comm akademije. Oko 80 kompanija prošlo je e-commerce Akademiju, dok je 40 preduzeća radilo direktno sa mentorima.
Jedna od kompanija koja je učestvovala u e-commerce Akademiji je i Travel doo iz Mostara.
„Ecommerce akademija nam je bila od velikog značaja za unaprjeđenje ponude našeg hotela i projekat rebrendinga koji je u toku. Kroz program Akademije imali smo priliku steći neophodna znanja i vještine u oblasti digitalnog marketinga, online prodaje i upravljanja rezervacijama, što nam omogućava da značajno unaprijedimo našu online prisutnost i bolje odgovorimo na potrebe savremenih putnika. Razumijevanje trendova u e-trgovini nam je omogućilo da optimizujemo naše usluge i u planu nam je da ponudimo inovativna rješenja koja će privući nove goste te povećati zadovoljstvo postojećih. Ova edukacija nam je dala alate da ne samo pratimo, već i postavljamo standarde u turističkoj industriji i hotelijerstvu“, kazali su iz kompanije Travel doo Mostar.
U okviru tematskih podgrupa, identifikovani su ključni zakonski propisi koji bi trebali biti predmet budućih rasprava i izmjena ili usvajanja potpuno novih zakona i to na različitim nivoima vlasti odnosno kako na entitetskom, tako i na državnom nivou. Ovi propisi trebali bi biti usklađeni sa sličnim zakonima koji su već u primjeni u Evropskoj uniji. U tematskim podgrupama sljedeći propisi su bili predmet rasprava: Zakon o administrativnim taksama BiH, Zakon o unutrašnjoj trgovini FBiH, Zakon o elektronskoj trgovini FBiH, Zakon o elektronskom novcu FBiH.
Na osnovu razmatranja važećih zakonskih rješenja, a koja su bitna za unapređenje internet trgovine, radna grupa je formulirala 6 prijedloga, odnosno preporuka za kreatore politika u ovoj oblasti. A to su: prilagođavanje administrativnih taksi za pošiljke i slanje poklona; isticanje roka trajanja na ambalaži proizvoda; harmonizacija propisa u kontekstu deklaracija; posebna skladišta za online trgovinu; troškovi online transakcija; Zakona o elektronskom novcu u FBiH; statistika u oblasti internet trgovine; te Strategija maloprodajnog plaćanja.
V. B.
(NovaSloboda.ba)