Trik s “prepilanom djevojkom” prvi put je prikazan u Londonu prije 100 godina. Prošlo je mnogo vremena prije nego što je “prepilan” jedan muškarac. Nevjerovatna priča o klasiku magije.
Na reklamu, koja se pojavila u Süddeutsche Zeitung 1984. godine, okreće se želudac modernim feministkinjama, naravno: „Mladi mađioničar traži djevojku koju bi vodio za krstarenje. Gaža 2.000 DM”. Ne znamo baš, je li potraga bila uspješna. Ono što je sigurno, profesionalni mađioničari u posljednjih nekoliko decenija, trik sa “prepilanom djevojkom” izveli su barem deset hiljada puta. I ne samo na krstarenjima.
Ovog vikenda, britanski “Magic Circle”, udruženje iluzionista, proslavio je 100. rođendan ove atrakcije. Prvi put ju je izveo, 17. januara 1921. godine, mađioničar P.T. Selbit, a prikazana je javnosti u teatru Finsbury Park Empire u Londonu.
O Selbitu se zna puno. Na primjer, da mu je pravo ime Percy Thomas Tibbles, bio je školovani zlatar, i prvi je izveo trik, koji je opisao francuski mađioničar Jean Robert-Houdin 1858. godine. Žena, koju je Selbit vezanu stavio u pripremljenu drvenu kutiju. zvala se Betty Barker, njegova pomoćnica. O njoj, istinskoj pionirki moderne magije, više se ništa ne zna.
Američki iluzionista i autor Jim Steinmeyer jednom je napisao da je kliše “o lijepim ženama koje su mađioničari patili i mučili” bio sve, samo ne kliše, i prije Selbitovog trika. U tom pogledu, „Pilanje žene na pola“ bio je dosljedan nastavak ove teme. Stoga ne čudi, da će tokom prenosa uživo, koji je British Magic Association planirao za stogodišnji jubilej ove tačke, svoje mišljenje, pored svjetski poznatog iluzioniste Davida Copperfielda trebao reći i službenik za ravnopravnost “Magic Circlea”.
U Njemačkoj je trebalo proći punih 90 godina, prije nego što se jedan samostalni umjetnik usudio prvi put usudio “prerezati” jednog muškarca. Mađioničarka iz Bochuma Amila ušla je u istoriju sa tom tačkom, 2011. godine. “Uzela sam za to profesionalnog plesača”, kaže obučena stolarka. “Plesači su nam potrebni, jer se tako dobro predstavljam kao zvijezda showa.”
Priča se, naravno, može vidjeti i ovako: Pateći od ograničenja viktorijanskog društva sa kraja 19. vijeka, bilo bi krajnje nemoguće da se žena u neudobnoj odjeći graciozno vrti oko ručne pile u Selbitovoj tački – stisnuta u drvenu kutiju .
Betty Barker, međutim, nosila je neku vrlo modernu, sportsku jutarnju haljinu, kao što pokazuju slike iz 1921. godine. To je fasciniralo britansku estradu, koja se već dosadila starim trikovima sa kartama i zečevima u cilindrima. Tada je Barker pokazala potpuno drugačiju sliku žene, od one koju je prikazivala britanska sufražetkinja Christabel Pankhurst. Selbit ju je jednom drsko pozvao u svoj program, kako bi je “prepilao”. Mađioničar je bio siguran u podozrivi smijeh muške publike. Ali, Pankhurst je to odbila.
U svakom slučaju, pogled u arhivu njemačke “Stiftung Zauberkunst”, “Zadužbine mađioničarstva” u Nottulnu, koju je pažljivo sačuvao Michael Sondermeyer, pokazuje da je ta tačka bila toliko uspješna, da je u kratkom vremenu napravila svjetsku karijeru. Samo nekoliko sedmica nakon Selbitove premijere, Amerikanac Horace Goldin usavršio je tačku i zaštitio je pod raznim imenima. Poraz za Selbita, od koga je njegov kolega Harry Houdini već bio ukrao jedan trik “Kako jedna osoba prolazi kroz zid” (koji je Britanac, za razliku od velikog Houdinija, izveo i sa ženom).
Selbit je očajnički pokušao legalno dokazati svoje autorstvo nad tačkama. Bez uspjeha. Poraz je kasnije pokušao popraviti, između ostalog, sa trikom vertikalnog pilanja žene na sceni. S druge strane, Goldin je ispred pozorišta parkirano vozilo hitne pomoći, u komd je nastavio izvoditi “Pilanje djevijke” horizontalno. Sa reklamom: „U slučaju da pila sklizne!“
Njegova ovisnost o patentiranju imala je i nedostatak: Prvo je duhanska kompanija, koja je pribavila tajne dokumente, trik otkrila u jednom novinskom tekstu. Nešto kasnije, crteži su se pojavili u jednim berlinskim novinama. Kako bi svoj trik učinio još spektakularnijim, Goldin se 1931. godine poslužio električnom kružnom pilom, i izjavio da će nekoga stvarno prepilati, ako se nastavi dalje odavanje mađioničarskih tajni.
Danas, berlinski trgovac priborom za mađioničarske trikove Tesmar Stegmaier, za trikove koji su predstavljani na Oktoberfestu od 1926. godine pa nadalje, kaže teško koga još interesuju, jer su čak i veće produkcije i revije vrlo malo tražene”. Umjesto prašnjavog trika sa pilom, i sa dvoje ljudi u djeljivoj drvenoj kutiji, sa fleksibilnim osobama u samo jednoj kutiji i kružnom pilom, sada se traže druge vrste trikova.
U verziji Stevea Fearsona, stojeći čovjek se obrađuje laserskom zrakom, tako da mu torzo pada pred noge.
Ono što Selbit nije uspio s aktivistkinjom za ženska prava Pankhurstom, glumcu i amaterskom mađioničaru Orsonu Wellesu uspjelo je sa glumicom Marlene Dietrich. Kada je on zatražio od filmske dive da mu dopusti da je “prepila” na otvorenoj sceni, odmah je pristala. Za Dietrich, kao samopouzdanu ženu, to uopšte nije problem.
Televizijski program, koji je BBC emitovao 1956. godine, izazvao je mnogo više užasa. Kada je emitovanje emisije završeno, moderator se oprostio od prethodno prepilane, bez ijednog znaka života. Mnogi gledaoci su stoga ostali ubijeđeni, da su bili svjedoci jednog bestidnog ubistva.
(sdz)
Smail Špago
(Novasloboda.ba)