Obrdalj: Predstavom “Perzeide” želimo osnažiti žene i riješiti se bilo kakve stigme

Iako je priča o femicidu i zlostavljanju žena vrlo aktuelna, ona na našem podneblju još uvijek ostaje tabu tema, a predstavom “Perzeide” želimo se riješiti bilo kakve stigme, osnažiti žene i dati im glas da s punim pravom mogu tražiti pomoć, kazala je u razgovoru za Fenu rediteljica Karmen Obrdalj.

Autorica teksta predstave “Perzeide”, čija je premijera zakazana za večeras u Narodnom pozorištu Mostar, je Emina Kovačević.

Prvu verziju teksta, Kovačević je napisala na nagovor i ideju rediteljice Obrdalj da pokušaju napraviti hercegovačku “Thelmu i Louise”.

“Odlučile smo se za teme ženskog prijateljstva, bračnog nasilja i nasilja nad ženama kao tri glavne tematske okosnice naše predstave, u samom početku opredjeljujući se za naše podneblje kao kontekst koji otvara prostor komunikacije s kolektivnom historijom žena s ovih prostora, kroz priču fiktivnih junakinja. To nam je, takođe, otvorilo mogućnost da se dotaknemo i drugih provokativnih tema, poput lica i naličja društva obilježenog ratom i poslijeratnom korupcijom institucija i sistema. Tekst je pisan na bosanskom i hrvatskom jeziku s obzirom da se radi o junakinjama bošnjačke i hrvatske nacionalnosti. Na taj način, potcrtala sam apsurd poentiranih različitosti, postavljenih nauštrb onih karakteristika koje nas zbližavaju i ujedinjuju. Struktura teksta je fragmentovana, a radnja rasparčana između sjećanja i sadašnjosti, što je uslovljeno formom koja odražava duševno stanje jedne od glavnih junakinja”,kazala je Kovačević.

Obrdalj dodaje kako je tekst savremen i slojevit.

“Tekst ima više slojeva i linija priče, a pored ženskog prijateljstva htjele smo se dotaći bračnog nasilja, što je i centar sukoba ove drame. Dotičemo se tema otrovnog patrijarhata, manipulacije, izolacije, postratnih trauma i besmislenih podjela. Kad sam vidjela prvu i drugu ruku teksta, odmah me zaintrigirao svojom fragmentiranom formom – realnost isprekidana sjećanjima, a zatim me oduševio nježnošću kojom je ispričana ova kompleksna tema. Izuzetno talentovana Emina Kovačević uspjela je napisati bolnu priču kroz mnogo smijeha, inače u drugom stilu ovakva priča bila bi preteška za gledanje”, kazala je Obrdalj.

Iako je priča o femicidu i zlostavljanju žena vrlo aktuelna, ona na našem podneblju još uvijek ostaje tabu tema, ustvrdila je rediteljica.

“Uvid u to mi se pojačao povratkom sa studija u Hercegovinu. Uočila sam kako kod nas još uvijek vlada stid ako neko trpi zlostavljanje, a ovom predstavom želimo se riješiti bilo kakve stigme. Kovačević je uz mnogo istraživanja pametno napisala kako zlostavljački krugovi funkcionišu, a ja sam se rediteljskim postupcima potrudila vjerodostojno predstaviti takve obrasce ponašanja. Bitno mi je da ovom predstavom osvješćujemo da su ponašanja zlostavljača vrlo zbunjujuća i često ih je teško prepoznati. Nekada žrtva ne može prepoznati da je u toksičnom odnosu, samo osjeća da nešto nije u redu. Nije nam strogo bio cilj da se bavimo angažovanim teatrom, već smo imale želju da na topao i prizemljen način progovorimo o problemima i da stvorimo siguran prostor bez osuđivanja. Želimo da predstava ‘Perzeide’ osnaži žene i da im glas da s punim pravom mogu tražiti pomoć”, kaže Obrdalj.

Bračno nasilje i nasilje nad ženama sveprisutno je u bh. društvu, ističe Kovačević, i stoga je izuzetno važno o tim temama govoriti u javnosti.

“To mislim pogotovo, jer se u proteklim godinama otvorila mogućnost da se o tim temama slobodno govori u prostorima gdje će doći do ušiju koje to trebaju i moraju čuti. Bračno nasilje i nasilje nad ženama buja tamo gdje se o tome ne govori, iza zatvorenih vrata, u prostorima gdje je nasilje nad ženom često tema viceva, komedija i sitcoma. Isto tako, važan je način na koji se teme, poput ove, tretiraju. Potrebno je iščašiti je iz stvarnosti, postaviti na sveti prostor scene, izolovati od kakofonije masovnih medija i propagande, secirati je i sagledati na humani način, pozivajući i na razum, ali i na empatiju, koja je u savremenom društvu često zagušena senzacionalističkim pristupom, clickbait naslovima, i sad-reactovima na društvenim mrežama”,navodi Kovačević.

Kao pjesnikinja i dramska spisateljica svoju ulogu u društvu smatra izuzetno odgovornom.

“Trudim se da svoj rad i talenat usmjerim u bilježenje i literarnu interpretaciju sadašnjosti, pronalazeći veze s prošlošću, u nastojanjima da ono što radim u budućnosti stoji kao kvalitetna referentna vrijednost. Ne govoriti o aktuelnim društvenim problemima, ignorisati i ne tretirati te teme kroz umjetnost, znači podržavati i odobravati ih. Kao što kaže latinska izreka ‘Cum tacet, consentit’. Šutnja je uvijek indikativna, kao i hiperprodukcija sadržaja koji govore o svemu i svačemu, osim o onome što objektivno tišti društvo. Vrijeme u kome su se pjesnikinje i pjesnici aktivno ušutkivali i cenzurisali po strogim direktivama je iza nas. Danas su društvene mreže osigurale prostor za svaki glas, što je dovelo do apsurdne kakofonije, koja zapušuje bitne glasove i poruke. Do umjetnika je da, u odnosu na te savremene okolnosti, ipak pronađu način da progovore tako da ih se čuje”, poručuje Kovačević.

Po njenim riječima, ako barem jedna osoba koja pogleda predstavu prepozna istinu, smatraće da je njena misija ispunjena.

“I Obrdalj i ja dijelimo idealističan pristup umjetnosti, bez trunke cinizma, vjerujući da je moguće u nekom kapacitetu promijeniti svijet. Složile smo se da bi osjećale da smo ispunile svoju misiju i viziju kada bi barem jedna osoba u publici prepoznala istinu i potražila pomoć. Vjerujem u ovu predstavu i vjerujem da će ključne ideje empatije i ljubavi preći rampu. Isto tako, očekujem da će publika prihvatiti i prigrliti novi rediteljski glas na bh. sceni i radujem se predstojećim predstavama Karmen Obrdalj, kojima će ova produkcija otvoriti vrata”, kazala je Kovačević.

Karmen Obrdalj do sada je uglavnom radila na filmu, a predstava „Perzeide” prvi je njen angažman u kazalištu.

“Rad na predstavi i rad na filmu zahtijevaju duboku analizu i temeljitost, ali na drugačije načine. Pozorištu treba vremena i više je organsko od filma. U filmu hvatate trenutak i on zauvijek ostaje zabilježen, dok je u pozorištu sve fluidnije i mijenja se kroz svako igranje. Ono što mi je najviše značilo u pozorišnom procesu je mogućnost temeljnog i dugog bavljenja glumcima, odnosima, likovima i njihovim razvojnim linijama. Za takve stvari na filmu, nažalost, često ima manje vremena. Još jednom sam potvrdila da je umjetnost timski rad i zahvalna sam glumačkom ansamblu i cijelom autorskom timu ljudi koji je vrijedno radio na predstavi”,opisala je Obrdalj svoje iskustvo rada u teatru.

Po njenim riječima, angažman u pozorištu itekako će joj poslužiti u njenom budućem umjetničkom djelovanju.

– Zahvalna sam Narodnom pozorištu Mostar na ukazanom povjerenju, a ako mi se ponovno ukaže ovakva prilika, da režiram sjajan tekst gdje mogu biti slobodna, naravno da bih prihvatila. Kazalište mi trenutno služi kao velika inspiracija za film, osjećam da mnogo učim i jedva čekam sve to primijeniti na filmu – dodala je Obrdalj.

Predstava “Perzeide” premijerno će biti izvedena večeras na maloj sceni “Studio 64” Narodnog pozorišta Mostar u 20 sati.

U predstavi igraju Gordana Boban (k.g.) / Amela Kreso, Fatima Kazazić Obad. Scenografiju i kostimografiju potpisuje Armin Ćosić, a muzički aranžman Josip Paradžik.

(Fena)