Strip u BiH je živ, a Alan Ford će još dugo živjeti na ovim prostorima

Strip u Bosni i Hercegovini je danas živ, ponajviše zahvaljujući kolekcionarima, umjetnicima i entuzijastima, a najviše ih kupuju i čitaju ljudi srednjih godina, kazao je Feni vlasnik mostarskog Comic Stora ‘Tarantula’ Goran Vukoja, koji smatra da će Alan Ford, koji na području Jugoslavije ima kultni status, još dugo živjeti na ovim prostorima zbog toga što “balkanski način razmišljanja odolijeva vremenu”.

Naglašava kako su kupci stripova uglavnom ljudi srednjih godina, koji su odrastali u vremenu dok su još stripovi bili važan dio popularne kulture i da stripove podjednako čitaju i žene i muškarci.

S tim da žene, kako kaže, imaju veoma prefinjen ukus oko odabira naslova, dok je muškarcima nešto bitnija kvantiteta.

Vukoja, kao pasionirani kolekcionar, u svojoj privatnoj zbirci ima neke veoma rijetke primjerke stripova, koje je danas gotovo nemoguće naći na tržištu. Većinom su to poprilično stara i odlično očuvana izdanja, poput prvih brojeva Zlatne serije i kartonci Alan Forda…

Takvi stripovi, navodi, osim što imaju veliku novčanu, svakom istinskom kolekcionaru imaju i neprocjenjivu sentimentalnu vrijednost.

Na pitanje koji su stripovi trenutno najprodavaniji i najpopularniji, odgovora kako su ukusi čitalaca različiti, a da su popularni američki superheroji, italijanski stripovi. Veoma su traženi klasici Alana Moorea (V for Vendetta,Killing Joke, Watchmen…), Frank Millera ( Year One, Elektra, Ronin….), Neila Gaimana i ostalih svjetski poznatih autora.

Dodaje kako na smije izostaviti ni francusko-belgijske stripove: Spirou, Tin Tin , Asterix, Blueberry, Gaston, Thorgal, Lucky Luke, koji su sami vrh strip umjetnosti u svijetu.

Što se tiče cijena, Vukoja ističe kako Tarantula u ponudi ima nove i stare kiosk naslove, te albumska izdanja svih važnijih izdavača s područja Jugoslavije, a ovlašteni su distributeri u BiH za renomirane izdavačke kuće, poput Libellusa, Fibre …

Cijene stripova su, navodi, prilagodili tržištu tako da se one uglavnom kreću od 2,3 KM za korištene, dok su novi kiosk stripovi u rasponu od 4 do 12 KM.

Albumska izdanja su im ponešto skuplja. Ovisno o izdavaču, formatu, uvezu, naslovu, broju stranica, njihove početne cijene se kreću od dvadesetak maraka, dok najskuplji među njima koštaju do stotinjak maraka.

Vlasnik Tarantule smatra kako je pojava interneta negativno uticala na globalnu popularizaciju ove umjetnosti, ali na sreću taj je trend zaustavljen filmskom adaptacijom stripova.

“Na sreću, zadnjih desetak godina taj negativan trend je zaustavljen upravo adaptacijama priča iz stripova, koje su se pokazale kao dobitna kombinacija za razne platforme videoigara, te filmove koji mahom obaraju rekorde gledanosti. Dovoljno je spomenuti samo neke od njih, Sin City, The Avengers, 300,  Walking dead, The Dark knight”, kaže Vukoja.

Navodi kako u današnjem vremenu ponajviše vremena provodimo uz internet, razne filmove i TV serije, a ljubav prema “devetoj umjetnosti” je, doista, nešto posebno.

“Domaći autori angažman uglavnom pronalaze kod inostranih izdavača, ali stripovi i kod nas pronalaze nove čitaoce, u zadnje vrijeme čak i kod mlađe publike”, kaže Vukoja.

Komentarišući Alan Forda i zbog čega taj strip na ovim prostorima ima kultni status, ustvrdio je kako se Alan Ford i kulturološko značenje njegove popularnosti očitava u tome što je to neizostavno štivo generacija koje su odrastale sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog vijeka, a svoju publiku je zadržao sve do danas.

“Satirična i morbidna strip komedija, u kombinaciji s genijalnim prevodom Nenada Brixija čitaocu se čini kao tačan opis njegove svakodnevnice. Alan Ford će još dugo da živi na ovim prostorima iz razloga jer balkanski način razmišljanja odolijeva vremenu, matrica zbivanja protezaće se još dugo i na naredne generacije”, ističe Vukoja.

Alan Ford je fenomen, smatra, ali i priča u kojoj će svako od nas pronaći dio sebe.

Upitan kako je došao na ideju da otvori Comic Store, pojašnjava kako je sve krenulo od kolekcionarstva i da je prvo nabavljao stripove za sebe, a potom i za svoje prijatelje kolekcionare.

“Nakon toga su se počeli javljati i prijatelji od prijatelja, zatim prijatelji od prijateljevih prijatelja, ostalo je išlo nekim logičnim slijedom događanja. –  – Striparnica je s radom službeno krenula 2015. godine. Naravno, kao i u svemu ostalom, sami počeci su bili izuzetno teški, ali strast prema stripu i saznanje da radiš nešto što voliš daje ti dodatni motiv i snagu da ustraješ u svemu tome. U početku je publika donekle bila skeptična prema onom što nudimo, da bi se vremenom intevizirala, tako da danas, zaista, imamo čitaoce iz svih starosnih grupa”, naglašava Vukoja.  

Festivale stripa u Gradu na Neretvi organizuje mostarso Udružnje Mostrip, koje je, takođe, 2015. godine pokrenula nekolicina entuzijasta i ljubitelja te umjetnosti.

Udruženje je ove godine organizovalo šesti strip vikend i ovogodišnjim rekordnim brojem gostiju potvrdilo status jednog od najvažnijih strip događaja na Balkanu.

Naime, Udruženje Mostrip svake godine dovodi svjetski cijenjene autore s kojima se posjetioci uživo mogu družiti, dobiti neki crtež, a za najmlađe organizuje crtačke radionice i poklon pakete za najbolje ocijenjene radove.

(Fena)